Ocenieanie kształtujące
Proces monitorowania postępów w nauce.
Pierwszy tekst o badaniach i zaletach oceniania kształtującego pojawił się w Stanach Zjednoczonych w 1998 r. Głównym hasłem OK stało się: „Zamiana procesu nauczania ma uczenie się”. Pierwotnie OK zbudowane było na czterech filarach:
- zadawanie pytań;
- informacja zwrotna;
- dzielenie sie z uczniami kryteriami;
- samoocena.
Porozumiemie bez przemocy
NVC – czyli Porozumienie bez Przemocy
Porozumienie bez Przemocy stworzone przez amerykańskiego psychologa Marshalla Rosenberga jest sposobem na postrzeganie świata skupiając się na potrzebach oraz uczuciach swoich i osób z naszego otoczenia. Metoda opiera się na czterech krokach pokazujących wszelkie relacje w zupełnie nowym świetle
- obserwacja – umiejętność odróżnienia faktów od oceny
- uczucia – uważność i samopoznanie
- potrzeby – umiejętność formułowania potrzeb jakie towarzyszą danej sytuacji
- prośba – umiejętność wypowiedzenia prośby, uwzględniając potrzebę innych
Tutoring
Metoda wspierania rozoju młodego człowieka
Tutoring pochodzi z długiej tradycji organizowania systemu opiekunów studentów na uniwersytetach w Oxford i Cambridge. W trudnym okresie dorastania bardzo ważna jest możliwość skonfrontowania się młodego człowieka z życzliwym dorosły. Taką możliwość dają spotkania tutorskie, które oparte są na wzajemnym zaufaniu. Rolą Tutora jest wspieranie jego podopiecznego do samodzielnego rozwiązywania jego problemów, tworzenia planu działania i konfrontowania sie z trudną rzeczywistością.
Metoda projektu
Metoda wspierania rozwoju młodego człowieka
Za twórcę Metody Projektu, która powstała w StanachZjednoczonych na poczatku XX w. uważa się Williama H. KilpatrickaGłównym. Hasłem ją opisującym jest zasada, żeby uczniowie samodzielnie zdobywali wiedzę w praktycznych sytuacjach i potrafili sami zweryfikować postępy w czasie tego procesu.